dinsdag 27 december 2011

Gerard

[Herinneringen] — Haast dagelijks rij ik voorbij het alleenstaande hoekhuis. Al meer dan een jaar hangt er een affiche aan de gevel: te koop.  Ik heb dat huis destijds weten bouwen en ik heb de tijd gekend dat Gerard erin gewoond heeft, eerst samen met zijn echtgenote, later als weduwnaar. Nu staat het al meer dan een jaar te koop, want Gerard is al enige tijd dood.
Dat heb ik pas later vernomen, enkele maanden nadat de affiche aan de gevel gehangen werd. Was Gerard verhuisd? Was hij Kleiner gaan wonen? Neen, Gerard was gestorven.
Dat is aan het huis niet te zien, ook niet nadat het al een jaar niet meer bewoond is.  Binnen op het raamkozijn staan ook vandaag nog de planten die daar altijd al gestaan hebben. Aan die cactussen is het niet te zien dat Gerard er niet meer is, zij leven in stilte verder.  Evenmin is het te zien aan de meubels die alle in het huis zijn blijven staan.
In het voorbijfietsen wordt mijn oog iedere keer weer aangetrokken door de eetkamer die door het gordijnloze raam geëtaleerd wordt; een kast, vier stoelen rond een tafel, in een stijl die mijn ouders misschien wel mooi gevonden hebben. Op die tafel ligt nog altijd de toile cirée die Gerard daar bij leven en welzijn gelegd heeft. Een proper huis is het, tè proper om gemakkelijk verkocht te worden. Te koop, toile cirée inbegrepen.
Flor Vandekerckhove
[Dit bericht verscheen eerder in de inmiddels gecrashte site Blogweb. 18 februari 2012, gisteren zag ik dat het huis eindelijk verkocht geraakt is.]

Geen opmerkingen: