vrijdag 12 december 2014

Henri Storck in de rol van pastoor

— Still uit de filmklassieker Zéro de conduite. Henri Storck in de rol van een pastoor. —


Ik had hier een stukje over de legendarische Franse filmmaker Jean Vigo geschreven en daaronder had ik ter illustratie ‘s mans film Zéro de conduite (1933) geplaatstverhaal van een schoolopstand. Een Oostendse, die lang geleden al ’t slechte weer ontvlucht is en sindsdien in ’t zuiden van Frankrijk woont, las het stuk, bekeek de film en merkte op dat de Oostendenaar Henri Storck op de generiek vermeld staat. Scherp gezien!

Henri Storck (1907-1999) woont in de jaren twintig in Oostende. In de Adolf Buystraat baat hij een van zijn ouders geërfde schoenwinkel uit, maar zijn passie is film. Hij heeft talent, schuwt het experiment niet en zoekt contact met de internationale avant-garde. In 1930, op het tweede Congrès Internationale du Cinéma Indépendent, toont Storck Beelden van Oostende, poëtische probeersels. Op dat congres is ook Jean Vigo (1905-1934) present die er zijn À propos de Nice toont, film die vandaag een klassieker genoemd wordt. Storck is 23, Vigo is twee jaar ouder. Ze worden vrienden. De directrice van de maatschappij Gaumont Francofilm Aubert neemt hen onder haar vleugels en zo belandt Storck in een Parijse leerschool. In de zomer van 1931 keert hij naar Oostende weer, waar hij een kleine film realiseert, Strandidylle, waarin o.a. James Ensor, Félix Labisse en Léon Spilliaert figureren. Hij trekt in 1933 naar Parijs om de beelden te sonoriseren en wordt daar Jean Vigo's assistent bij de productie van Zéro de conduite. Ik verneem nog dat Storck niet alleen de regisseur assisteert, maar dat hij in die film ook een figurantenrol heeft: ‘Even verschijnt hij er in soutane’. Ik ga ernaar op zoek en jawel… Twee dagen later, na veel vallen & opstaan, na veel vloeken & klagen, slaag ik er eindelijk in om het betreffende beeld uit die film te isoleren. Waardoor ik u Storck kan tonen in zijn rol van pastoor.

En nu vraag ik me af… Jean Vigo is een anarchist, zou Henri Storck dat ook geweest zijn? Nog in 1933 werkt Storck samen met de Nederlandse filmmaker Joris Ivens. Ze maken het legendarische Borinage, meesterwerk van de sociale film. Ivens is een communist, zou de Oostendse Storck dat ook geweest zijn? Ook lees ik dat Storck tijdens de Duitse bezetting films blijft maken en dat hij in die tijd verschillende functies opneemt in foute instellingen. Zou de jonge Storck een aanhanger van de Nieuwe Orde geweest zijn? Anarchist, communist, collaborateur… Voor Stock lijkt het allemaal eender, als hij maar kan filmen. 


Molly Malone als Oostends ‘viswuuf’

www.youtube.com/watch?v=aTHIIzI-_pA

Geen opmerkingen: