donderdag 18 februari 2016

Roltabak van Harelbeke

— Oude en oud-kameraden ontmoeten elkaar tijdens de 1 meistoet 2013 in Gent —


In die tijd was ik een hevige activist van uiterst linkse signatuur; die signatuur is er nog wel, maar de hevigheid is verdwenen. In die tijd leefde ik ook samen met een schooldirectrice. Deze combinatie was, denk ik, alleen maar mogelijk doordat die directrice eveneens van uiterst linkse signatuur was, niet zo uiterst als de mijne, maar toch ook heel erg uiterst.
Het is vandaag niet langer het geval, maar in die tijd was de revolutie nakend, waardoor uiterst linkse activisten onwaarschijnlijk veel om handen hadden. ’t Was altijd laat als men de dag kon afsluiten en vroeg wanneer de daaropvolgende taak zich alweer aandiende. Nooit werd een rustdag ingelast, zelfs niet op de zevende. Elke zondag ging ik op een marktplein ons krantje verkopen, Dirk Cosyns was in deze mijn kompaan.
Die zondag moesten we alle drie ergens naartoe. Dirk en ik moesten naar dat marktje en de directrice naar ergens anders. Omdat we maar één auto hadden (deze van de directrice) ontstond een probleem. In zijn uiterst linkse activisme bedacht Dirk ter plekke een oplossing die er als volgt uitzag: de directrice zou de bus nemen en wij haar auto. Terwijl die woorden zijn mond verlieten, probeerde ik ze nog armenzwaaiend tegen te houden, maar helaas.
’t Is bekend dat uiterst linkse geliefden hun ergernissen op elkaar uitwerken, ook als die door andere uiterst linksen veroorzaakt worden. Daardoor komt het dat de toorn van de directrice als een slagregen over mij nederdaalde, en niet over Dirk die deze wankele oplossing nochtans op geheel eigen wijze bedacht had. Resultaat was dat de huisvrede danig verbroken werd en dat Dirk en ik, krantjes onder de arm, naar de bushalte renden om er de 5 te nemen die ons naar ’t Van Beverenplein bracht… alwaar de markt omzeggens afgelopen was. 
Alleen het tabakskraam was nog open. Aan dat kraam kocht ik vijf grote pakken roltabak van het onvolprezen merk Harelbeke, elk goed voor 250 gram rookgenot. Vier ervan hadden mijn uiterst linkse werkmakkers van de uiterst linkse drukkerij Compoffset besteld, het vijfde pak was voor mezelf. 't Is iets wat weinig bekend is, maar in die tijd rookten alle uiterst linkse drukkers roltabak van Harelbeke, een neveneffect van mijn activisme in Gent.

Geen opmerkingen: