donderdag 31 augustus 2017

De dag waarop Roberta Sparrow stierf

Donnie Darco. Regie en script Richard Kelly. USA 2002. 113 min. Patience Cleveland speelt het personage van Roberta Sparrow.  Ik verplaats het verhaal naar een WZC in Bredene. — Rechts: het doodsprentje van de Roberta Sparrow uit mijn verhaal. —




Heeft een bliksemschicht de elektriciteitscabine geraakt? Heel het salon baadt in het duister. Het venster wordt een waterval waar wij achter zitten en die ons van de wereld isoleert. Her en der staan vrouwen op die in het duister schuifelend hun kamer opzoeken. Het salon raakt op één vrouw na leeg. Ze wenkt me. Wanneer ik naast haar sta fluistert ze me in het oor: ‘Elk levend wezen sterft alleen.’ Waarna ook zij zich in haar kamer terugtrekt. In het woonzorgcentrum sterven die nacht drie bewoners. Een van hen is Roberta Sparrow, de vrouw die me gewenkt had en in extremis haar levenswijsheid met me had gedeeld.
Flor Vandekerckhove


Geen opmerkingen: