vrijdag 15 september 2017

Kludde uit de Kerkstraat

— De kerkstraat in Bredene Dorp, vóór de sanering. —


Kerkstraat Bredene, vóór de sanering — De trap had betere tijden gekend, de muren waren vaal, het rook er muf. Er lag een plaat op van Billie Holiday, mijn lievelingszangeres. Boven stond ze me in ‘t deurgat op te wachten. Nauwelijks twintig. Blote voeten, spannende rok, blouse die een knoopje te ver openstond. 'Ik heb die plaat ook,’ zei ik naar waarheid. ‘Ha, tof, meneer is een kenner,’ antwoordde ze. ‘Ik heb ze allemaal, haar platen.’  In haar versleten woonst luisterden we vervolgens naar het repertoire van Billie Holiday. Ze vond dat we veel met elkaar gemeen hadden en naarmate haar rok verder omhoogschoof, vond ik dat ook. We praatten, lachten & dronken, en we deden uiteindelijk alles wat Billie Holiday ons song na song voorzong. Weinig was dat niet, want ze bezat inderdaad al haar platen. Het was alweer aan 't dagen toen ik de voordeur achter me dichttrok. Ik had een beetje geld achtergelaten opdat ze de week zou kunnen doorkomen. En dit is wat ik die nacht geleerd had: de kludde↗︎ waarover de folklore spreekt, bestond wel degelijk, de kwelgeest was een jonge vrouw en ze woonde in Bredene. Terwijl ik de Kerkstraat uitliep om naar de vroegmis te gaan, streelde ik de zuigplek die Lolita Kludde in mijn hals had achtergelaten.
Flor Vandekerckhove

[In De Laatste Vuurtorenwachter dateert dit verhaal van 2017. In 2021 redigeer ik het opnieuw ten behoeve van de FB-groep Bredene Voor & Van Iedereen.]














In 2022 publiceert uitgeverij De Lachende Visch een nieuw e-boek van Flor Vandekerckhove. Honderd titelloze eenparagraafverhalen wordt ingeleid door Flors oud-leraar Nederlands Alfons Vandenbussche.



De e-boeken van Flor Vandekerckhove zijn gratis voor wie erom vraagt. Vooraf bestellen kan. Het boek wordt u dan per e-mail toegestuurd zodra het in het rek van De Weggeefwinkel komt te liggen. Vraag erom via liefkemores@telenet.be

Geen opmerkingen: